کد مطلب:276876 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:116

دو توضیح از دو نویسنده
ابن كثیر دمشقی، متوفای سال 774 هجری در كتاب «نهایةالبدایة و النهایة» پس از ذكر روایتی كه از رسول خدا صلی الله علیه و اله درباره ی خروج پرچم های سیاه از خراسان آورده است، چنین می نویسد:

این پرچم های سیاه، نه آن پرچم های سیاهی است كه ابومسلم خراسانی با آنها آمد و دولت بنی امیه را در سال 132 هجری، سرنگون ساخت، بلكه این پرچمها، پرچم های سیاه دیگری است كه برای یاری دادن و كمك رساندن و مساعدت حضرت مهدی علیه السلام می آید. و خداوند كار آن حضرت را در یك شب اصلاح می نماید و او را بوسیله ی مردمی از اهل مشرق كه وی را یاری می دهند و دولتش را برپا می دارند و اركانش را محكم می كنند، و پرچمهای شان سیاه است. تایید می فرماید. [1] .

مؤلف كتاب «الاشاعه لاشراط الساعه» برزنجی شافعی نیز پس از آنكه روایتی را از رسول خدا صلی الله علیه و اله درباره ی خروج پرچم های سیاه نقل كرده است درباره ی ماهیت این پرچم ها و صاحبان آن چنین می نویسد:

تذكر: این پرچم های سیاه، غیر از پرچمهای سیاهی است كه برای یاری دادن بنی العباس آمدند، و گرچه این هر دو پرچم از طرف مشرق و اهل خراسان است و هر دو با بنی امیه می جنگند اما پرچم های سیاه دومی با پرچمهای بنی العباس فرق بسیار دارد، زیرا: صاحبان این پرچمها - كلاههایشان سیاه و لباسها و پیراهنهایشان - سفید است و آنها لباسهایشان سیاه بود، و این پرچمها كوچك است و آن پرچمها بزرگ بود، و این پرچمها رهبرشان سیدی هاشمی



[ صفحه 152]



است كه فرمانده سپاه او مردی بنام شعیب بن صالح تمیمی است و آن پرچمها آنها را «ابومسلم» رهبری می كرد، و صاحبان این پرچمها با مردی از اولاد ابوسفیان - بنام سفیانی - می جنگند و صاحبان آن پرچمها با (بنی مروان) جنگیدند، و در روایت «سعید بن مسیب» به همه ی اینها تصریح شده است». [2] .



[ صفحه 153]




[1] نهايه، البدايه و النهايه ج 2، ص 42 ط - رياض.

[2] «الاشاعه» ص 114، طبع مصر.